Вівторок, 19.03.2024, 06:02       


Кривошиїнський навчально-виховний комплекс 

"заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ст. -

заклад дошкільно освіти"


Кривошиїнський навчально-виховний комплекс "заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів - заклад дошкільної освіти"
Наш час
Наш час
Наш час

Сквирська РДА

Сквирська міська рада

Відділ освіти (edukit)

Сайт Сквирського РМК

Сквирська районна організація профспілки працівників освіти і науки України

Наш час

Сквирський ДНЗ №1 "Світанок"

Сквирський ДНЗ №2 "Малятко"

Сквирський ДНЗ №3 "Берізка"

Сквирський ДНЗ №5 "Калинка"

Сквирський ДНЗ №6 "Ромашка"

Самгородоцький ДНЗ "Сонечко"

Мовчанівський ДНЗ "Малятко"

Наш час
Наш час

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Наш час
Наш час
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Форма входу
...


Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту
Антонівська ЗОШ І-ІІІ ст.
Буківський НВК І-ІІІ ст.
В.Половецький НВК І-ІІІ ст.
Горобіївський НВК І-ІІІ ст.
Дулицьке НВО І-ІІІ ст.
Кривошиїнське НВО І-ІІІ ст.
Оріховецький НВК І-ІІІ ст.
Пищиківська ЗОШ І-ІІІ ст.
Пустоварівський НВК І-ІІІ ст.
Самгородоцька ЗОШ І-ІІІ ст.
Шамраївський НВК І-ІІІ ст.
Сквирська ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Сквирська ЗОШ І-ІІІ ст. №2
Сквирська ЗОШ І-ІІІ ст. №3
Сквирський НВК
Сквирська ЗОШ І-ІІІ ст. №5
Сквирський ліцей
К.Гребельський НВК І-ІІ ст.
Красноліський НВК І-ІІ ст.
М.Лисовецький НВК І-ІІ ст.
Рогізнянський НВК І-ІІ ст.
Тхорівський НВК І-ІІ ст.
Чубинецький НВК І-ІІ ст.
Шаліївська ЗОШ І-ІІ ст.
Рудянське НВО І-ІІ ст.
Шапіївський НВК І-ІІ ст.
Сквирський РЦДЮТ
МОН

Готуємось до школи

 

Як визначити готовність дитини до школи

 

Шановні батьки!  

 Отже, ваша 6-річна дитина скоро піде в школу. Як хочеться, щоб вона була успішною, щоб все у неї лагодилося: і з навчанням, і з однокласниками, так щоб і вчителька любила її як рідну. Ради цього ми готові на все. Ми учимо малюка читати, розповідаємо про сонячну систему, рахуємо все, що тільки можна злічити. Чи досить цього? 

 На жаль, ні. Крім інтелектуальної готовності (уміння читати, рахувати, загальна обізнаність), готовність до школи включає інші, дуже важливі характеристики, відсутність яких може дуже ускладнити життя дитини в школі. Самостійність, адекватна самооцінка, уміння планувати і контролювати свою діяльність, міцне фізичне здоров'я, уміння спілкуватися з дітьми і дорослими, висока пізнавальна активність, переважання навчальних мотивів над ігровими – ось перелік найважливіших характеристик, від яких залежить, буде дитина успішним в школі чи ні.

 Розглянемо детальніше найважливіші з вищезазначених характеристик. Добре підготовлена до школи дитина повинна уміти планувати свою діяльність:

  •  Якщо дитина може поставити мету і досягти її – ми говоритимемо про високий рівень планування.
  •  Якщо малюк, поставивши мету, здійснить її лише частково – це середній рівень планування.
  •  Якщо дії дитини абсолютно не відповідають поставленій меті або дитина діє хаотично, абсолютно не намагаючись досягти мети, ми маємо справу з низьким рівнем розвитку даної якості.

 Дуже важлива характеристика готовності до школи – це уміння контролювати результат своїх дій:

  •  Якщо дитина може самостійно порівняти результат своїх дій з поставленою раніше за мету, можна вважати що у неї високий рівень контролю.
  •  Якщо дитині вдається це тільки частково, за участю дорослих, можна говорити про середній рівень розвитку функції контролю.
  •  Якщо дитина абсолютно нездатна співвіднести свої результати з поставленим завданням – це низький рівень розвитку контролю.

 Мотивація навчання , як прагнення знаходити приховані властивості предметів, закономірності у властивостях навколишнього світу і їх використання – обов'язкова умова готовності дитини до школи.

  •  При низькому рівні розвитку даної характеристики малюк орієнтується тільки на безпосередньо доступні органам чуття властивості предметів.
  •  Якщо дитина прагне використовувати деякі узагальнені властивості навколишнього світу, ми констатуємо середній рівень розвитку мотивації учення.
  •  При високому рівні розвитку навчальної мотивації у дитини спостерігається явне прагнення знаходити приховані від безпосереднього сприйняття властивості навколишнього світу, визначати закономірності і використовувати їх в своїй діяльності.

 Розглядаючи рівень розвитку мислення, ми повинні мати на увазі наступне:

  • Високий рівень розвитку інтелекту характеризується умінням слухати іншу людину, виконувати такі логічні операції як аналіз, узагальнення, порівняння, класифікація словесних понять.
  •  При середньому рівні розвитку інтелекту операції порівняння і узагальнення виконуються без помилок, а складніші операції (аналіз, синтез, абстракція і конкретизація) – з помилками.
  •  Дитина з низьким рівнем демонструє явну відсутність уміння слухати іншу людину, припускається численної помилки у виконанні як простих, так і складніших логічних операцій.

 Ми пропонуємо вам на деякий час стати психологами для своєї дитини і постаратися з'ясувати, наскільки дитина готова до школи, визначити її сильні і слабкі сторони. Можливо, у вас виникне питання, чи можуть батьки, не будучи фахівцями, допомогти своїй дитині? Безперечно – так. На думку більшості сучасних фахівців таку діагностику слід проводити за рік-два до початку шкільного навчання, коли проблеми тільки намічаються і найлегше піддаються корекції. Тому, якщо у вас є можливість, не відкладайте справу у довгий ящик, а зустріньтеся з фахівцями, які дадуть конкретні рекомендації щодо вашої дитини.

 

 А зараз ми пропонуємо вам познайомитися з прийомами діагностики і тренування деяких основоположних здібностей: це нескладні, навіть інколи забавні, тестові завдання і вправи. Мета подібних задачок – стимулювати і розвинути мислення дитини. Отже, ви готові? Тоді за справу. Але спочатку – декілька попередніх зауважень, які дозволять зробити процес діагностики приємним і захоплюючим як для вас, так і для дитини.  

 1. Постарайтеся перетворити всі тестові завдання на захоплюючу гру-дослідження. Хай дитина буде рятувальником, або Шерлоком Холмсом, або маленьким професором.

 2. Віднесіться до отриманих результатів філософськи – ми не відбираємо дітей в космонавти. Пам'ятайте, що невисокі результати – це не вирок, а покажчик напряму, в якому можна розвивати дитину. Діти розвиваються неоднаково: одні випереджають однолітків, інші розвиваються поволі. Розвиток третіх нагадує стрибки коника – довго готується, а потім стрибає далеко і легко. Навчена – це теж індивідуальна характеристика. Швидкість і якість засвоєння знань залежить від багатьох чинників. Сюди можна віднести:

  •  властивості нервової системи;
  •  способи отримання, переробки і зберігання інформації;
  •  особові особливості дитини. Спостерігаючи за дитиною, з'ясуйте, за яких умов вона успішна, як швидко вона схоплює суть завдання, як багато часу їй треба, щоб приступити до його виконання.

 Всі ці спостереження вам стануть в нагоді, коли дитина попросить у вас допомогти виконати домашні завдання. Всі завдання – в тестах, і їх варіанти, які ви можете придумати самі, спираючись на зразок, можуть служити вправами для розвитку тих якостей, які вони діагностують.


 

Нейрофізіологічна готовність до школи  

 Важливим показником готовності до школи є функціональне дозрівання центральної нервової системи, що виражається в так званій асиметрії великих півкуль головного мозку. Кожна півкуля починає виконувати специфічні функції при обробці інформації, що одержується ззовні. Так, права півкуля відповідає за просторове орієнтування, за емоційно-образне сприйняття. Права півкуля схоплює картинку всю цілком, зі всіма деталями, не подрібнюючи її на частини. Дробовим сприйняттям займається ліва півкуля. Саме в ньому знаходяться центри мови, які і дозволяють виділити в навколишньому світі частини, аналізувати їх, вибудовувати логічні причинно-наслідкові ланцюжки. Чим краще виражена спеціалізація півкуль, тим вище рівень сприйняття і переробки інформації. Рівень сформованості асиметрії дозволить визначити тест на праворукість-ліворукість. Дитині пропонується ряд завдань і наголошується, якою рукою вона вважає за краще працювати. Не треба загострювати увагу дитини на тому, що вам важливо, якою рукою вона виконує завдання.

Завдання 1. Попросіть дитину намалювати будь-яку картинку. Відзначте, якою рукою вона це робить. Запропонуйте намалювати цю ж картинку іншою рукою. Порівняйте малюнки, визначте, який з них намальований якісніше, якою рукою дитині було малювати легше. 

Завдання 2. Покладіть прямо перед дитиною три коробки з-під сірників і скажіть, що в одному з них захований сірник. Хай вона знайде, в якому. Відзначайте, яка рука активніша при відкритті коробочок.

Завдання 3. Запропонуйте дитині побудувати колодязь з сірників або паличок для рахунку. Яка рука діє активніше?  

Завдання 4. Візьміть невеликий м'яч. Запропонуйте дитині пограти в м'яч. Треба буде кидати і ловити його однією рукою. Яка рука діє активніше?  

Завдання 5. Запропонуйте дитині щось вирізувати по контуру з листівки. Ведучою вважається рука, яка виконує активну дію.

Завдання 6. Нанизування бісеру або ґудзиків. Ведучою вважається рука, яка виконує активну дію. 

Завдання 7. Попросіть дитину відкрити декілька пляшок з кришками, що відгвинчуються. Яка рука діє активніше?

Завдання 8. Дайте дитині шнур середньої товщини, на якому заздалегідь зав'яжіть декілька вузликів. Рука, якій дитина розв'язує вузли, і буде ведучою.

Завдання 9. Попросіть дитину побудувати будинок з кубиків. Рука, яка бере кубики, поправляє їх, і є ведуча.  

 Підрахуйте, скільки разів права і ліва руки виявлялися ведучими. Якщо більше „плюсів” одержала права рука, означає, дитина праворукий, якщо ліва – ліворукий. Якщо кількість плюсів у правої і лівої руки однакова, то можна говорити про те, що функціональна асиметрія сформована недостатньо. Сьогодні ліворукість не є патологією – ліворуких дітей не треба перенавчати, більш того, це вважається навіть шкідливим. Попросту при навчанні треба враховувати особливості ліворуких дітей.

 

 Проведення співбесіди з дітьми служить для визначення програми навчання, відповідної рівню розвитку, здібностям і здоров'ю дитини. Основною метою співбесіди з майбутнім першокласником і його батьками під час вступу до школи є:

  •  виявлення рівня дошкільної підготовки, розвитку і готовності до систематичного навчання в школі;
  •  рекомендації батькам у виборі системи навчання;
  •  рекомендації батькам по складанню індивідуального плану підготовки дитини до початку навчання;
  •  консультації з вузькими фахівцями: логопедом, психологом, у разі потреби – з психоневрологією, обстеження на медико-педагогічній комісії для уточнення питання про вибір типу школи: загальноосвітня або спеціальна (коректувальна).

 

 Завчасний прогноз труднощів і своєчасна допомога з боку батьків, вчителів, фахівців – завдання, що стоїть перед колективом школи при першому знайомстві з майбутнім першокласником. В даний час є альтернативні форми навчання, і перед батьками відкривається ряд можливостей. Можна віддати дитину в школу з 6 або з 7 років, навчати дитину в приватному або державному навчальному закладі. Вирішити це питання за допомогою вихователів, вчителів і психологів батьки можуть тільки визначивши ступінь його готовності до школи. Які критерії готовності дитини до навчання в школі?

  

 До початку навчання в школі у дитини повинні бути розвинені елементарні математичні уявлення. Вона повинна знати:

  •  склад чисел першого десятка (з окремих одиниць і з двох менших чисел);
  •  як одержати число першого десятка, додаючи одиницю до попереднього і віднімаючи одиницю з наступного за ним в ряду;
  •  цифри 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9; знаки +, - =, >, <;
  •  назву поточного місяця, послідовність днів тижня.

 Вона повинна уміти:

  •  називати числа в прямому і зворотному порядку;
  •  співвідносити цифру і число предметів;
  •  складати і вирішувати задачі в одну дію на складання і віднімання;
  •  користуватися знаками арифметичних дій;
  •  вимірювати довжину предметів за допомогою умовної міри;
  •  складати з декількох трикутників, чотирикутників фігури більшого розміру;
  •  ділити круг, квадрат на 2 і 4 частини;
  •  орієнтуватися на аркуші паперу в клітинку.

  

 До початку навчання в школі у області розвитку мови діти повинні уміти:

  •  будувати складні пропозиції різних видів;
  •  складати розповіді по картині, серії картинок, невеликі казки;
  •  знаходити слова з певним звуком; визначати місце звуку в слові;
  •  складати пропозиції з 3-4 слів;
  •  членувати прості пропозиції на слова;
  •  членувати слова на склади (частини);
  •  розрізняти різні жанри художньої літератури: казку, розповідь, вірш;
  •  самостійно, виразно, послідовно передавати зміст невеликих літературних текстів, драматизувати невеликі твори.

  

 У області уявлень про навколишній світ:

  •  уміти розрізняти за зовнішнім виглядом рослини, поширені в даній місцевості;
  •  мати уявлення про сезонні явища природи;
  •  знати свою домашню адресу, прізвище, ім'я, по батькові батьків.

  

Які критерії психологічної готовності дитини до школи?   

 1. Соціально-психологічна готовність до школи:

  •  мотивація до навчання (хоче йти в школу, розуміє важливість і необхідність учення, виявляє виражену цікавість до отримання нових знань);
  •  уміння спілкуватися з однолітками і дорослими (дитина легко вступає в контакт, неагресивна, уміє знаходити вихід з проблемних ситуацій спілкування, визнає авторитет дорослих);
  •  уміння прийняти навчальне завдання (уважно вислухати, за потреби уточнити завдання).

 2. Розвиток психологічних функцій, які мають значення для навчання у школі:

  •  розвиток дрібних м'язів руки (рука розвинена добре, дитина упевнено володіє олівцем, ножицями);
  •  просторова організація, координація рухів (уміння правильно визначати вище - нижче, вперед - назад, зліва - справа);
  •  координація в системі очей - рука (дитина може правильно перенести в зошит простий графічний образ - узор, фігуру - зорово сприйманий на відстані (наприклад, з книг);
  •  розвиток логічного мислення (здатність знаходити схожість і відмінності різних предметів при порівнянні, уміння правильно об'єднувати предмети в групи за загальними істотними ознаками);
  •  розвиток довільної уваги (здатність утримувати увагу на виконуваній роботі протягом 15-20 хвилин);
  •  розвиток довільної пам'яті (здібність до опосередкованого запам'ятовування: пов'язувати матеріал, що запам'ятовується, з конкретним символом /слово - картинка або слово - ситуація).

  

Які вимоги пред'являє школа до розвитку мови дитини? 

  •  Уміння правильно вимовляти всі звуки мови і розрізняти їх на слух
  •  Уміння вживати різні частини мови точно по сенсу
  •  Уміння використовувати в мові синоніми, антоніми, іменники з узагальнюючим значенням
  •  Уміння відповідати на питання і задавати їх
  •  Уміння самостійно передавати зміст літературних текстів
  •  Уміння складати розповіді про предмети (за планом, запропонованому дорослим, по картинці, по серії сюжетних картинок)
  •  Кругозір (уявлення дитини про світ достатньо розгорнене, розвинена пам'ять, увага, інші інтелектуальні здібності).

 

Т Е С Т

Відповідайте на запитання «так» або «ні».

Чи готова ваша дитина йти до школи?

Зазвичай батьків майбутніх першокласників хвилює безліч запитань: чи зможе їхня дитина навчатися в школі, чи досить вона розвинена, що їй слід уміти напередодні навчання в школі. За допомогою цього тесту Ви можете оцінити підготовленість Вашої дитини до школи

Т Е С Т

Відповідайте на запитання «так» або «ні».
1. Чи часто Ваша дитина заявляє про своє бажання йти до школи?
2. Вашу дитину найбільше цікавлять атрибути школи (портфель, книжки, нове «доросле» становище), аніж можливість більше довідатися нового й багато чого навчитися?
3. Ви вважаєте, що Ваша дитина досить посидюща й уважна навіть під час виконання не дуже привабливого для неї завдання?
4. Ваша дитина товариська як з дітьми, так і з дорослими?
5. Ви не впевнені в тім, що Ваша дитина здатна добре запам’ятати й виконати усне доручення (наприклад, по телефону)?
6. Ваша дитина жодної хвилини не може побути на самоті й зайнятися чимось самостійно?
7. Іграшки й особисті речі Вашої дитини завжди розкидані, й Ви стомилися нагадувати їй, що потрібно їх прибирати?
8. Чи вміє Ваша дитина рахувати до десяти й назад?
9. Чи вміє Ваша дитина порівнювати числа і предмети?
10. Чи здатна Ваша дитина додавати й віднімати в межах десяти?
11. Чи знає дитина прості геометричні фігури (коло,квадрат, трикутник, прямокутник, овал)?
12. Чи вміє дитина визначати істотні ознаки в предметах( наприклад, у птаха є дзьоб, пір’я)?
13. Чи може Ваша дитина об’єднати одним словом поняття одного виду, роду, характеру ( наприклад, назвати одним словом «взуття» слова «туфлі», «черевики», «чоботи»)?
14. Чи може Ваша дитина знайти слова з протилежним змістом до запропонованого слова ( «весело» - «сумно»)?
15. Чи вміє вона скласти розповідь за 5-7 картинками?
16. Чи знає Ваша дитина літери та чи вміє читати по складах?
17. Ваша дитина з напруженням і без будь-якого задоволення декламує вірші й розповідає казки?
18. Чи правда, що Ваша дитина не досить упевнено користується кульковою ручкою?
19. Ваша дитина любить майструвати, користуючись клеєм, ножицями, інструментами?
20. Їй подобається розфарбовувати або малювати?
21. Малюнки Вашої дитини, як правило, неохайні й незавершені?
22. Ваша дитина без особливої праці може зібрати розрізану на кілька частин картинку?
23. Чи може Ваша дитина знайти слово до запропонованого слова так, щоб вони були пов’язані за змістом,як пов’язані слова в зразку (наприклад, зразок: «дерево - гілки», до слова «книжка» необхідно назвати слово «сторінки»)?
24. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина не допитлива й погано обізнана?
 
Порівняйте свої відповіді з ключем.
 
Ключ відповідей
 
Якщо на запитання 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14, 15, 16, 19, 20, 22, 23 Ви відповіли «так», то зарахуйте по 1балу за кожну відповідь.
Якщо на запитання 2, 6, 7, 17, 18, 21, 24 Ви відповіли «ні», то зарахуйте ще по 1 балу за кожну відповідь. Підрахуйте загальну кількість балів.
Якщо вона становить:
20-24 бали, то поздоровляємо! Ваша дитина готова до школи. Будьте певні, що їй буде легше справлятися зі шкільними труднощами. Подбайте про те, щоб у неї не зник інтерес до школи й до отримання нових знань.
15-19 балів, Вам належить приділити більше уваги своїй дитині, зміст запитань або завдання в них допоможуть Вам обрати потрібний напрям роботи з дитиною. Не засмучуйтеся, Ваша дитина майже готова до навчання в школі.
14 і менше балів, кращою порадою для Вас буде приказка: «Терпіння і труд усе перетруть». Ваша дитина чекає допомоги й співпраці. Пориньте разом із нею в розвивальні, цікаві ігри. Усе це допоможе дитині досягти успіху й піти до школи підготовленою.